Blog

איתור נזילה עם מצלמה תרמית – איך זה עובד וכמה זה עולה

 

לפני שמדברים על איתור נזילות בבית פרטי / דירה חשוב להבין למה זה משתלם, אחרי הכל מדובר על שירות נפרד עוד לפני שהתחלנו לטפל בבעיה עצמה ואף אחד לא רוצה "לזרוק כסף" היכן שלא צריך.

בדרך כלל זה מתחיל עם תלונה מהשכן. דפיקה בדלת ותשמע ותראה – יש אצלי רטיבות בתקרה. זה ממני? זה שלך? זה נזילה מקיר חיצוני, שבוע שעבר היה גשם, הדוד של השכן מקומה 4 בטח נוזל ומתחילה "הדרמה" – ולכן, חלק מהתהליך מחייב הבנה של איפה הנזילה כלומר באיזו דירה

אל תהיו "לחוצים"

בכדי לאתר נזילה בדירה, דבר ראשון שניתן לעשות הוא לבדוק מה רמת הלחץ בצנרת של הדירה שלכם. כל דירה בהתאם לגובה שלה ולגיל של הבניין אבל יש בהחלט סטנדרט מסוים. כלומר לחץ מים קבוע אמור להיות בצנרת הנכנסת  (כלומר צנרת המים אשר מגיעים מתאגיד המים) – בדרך כלל כ3.5 באר.

אם יש פחות לחץ במערכת המים הנכנסת הרי שקל להבין כי מדובר בנזילה אשר קיימת איפשהו. זה כמובן לא המצב כאשר הנזילה קורית בצנרת יוצאת כמו הצנרת מתחת לאמבט שלכם כיוון ששם אין לחץ קבוע אבל שם מדובר על מספר נקודות מאוד קטן – כלומר באיזור המקלחת או כיורים אשר מובילים אל צנרת יוצאת ולכן קל לאתר תקלות באזורים אלו.

זאת לא נזילת ביוב – איך מאתרים אותה?

טוב, אז אם בדקנו את הצנרת הקצרה והקלה לאבחון של מערכת המים הדלוחין, אנחנו כעת מבינים שישנה בעיה אחרת וצריך לאתר את הנזילה בצנרת אשר רצה לרוב בתוך הרצפה או בקירות של הבית שלנו. וכאן גם נכנס הטיעון לעשות איתור נזילה – וזאת מכיוון שבמקום להרים את כל הריצוף אולי נוכל לבצע תיקון נקודתי – במיוחד נכון אם הצנרת לא מאוד ישנה ופשוט דורשת החלפה. אם נוכל למצוא את הנקודה האמיתית בה יש נזילה נוכל לחסוך הרבה כסף וגם זמן ולעשות תיקון נקודתי.

מערבלים את המים שלנו עם מים חמים

מצלמה תרמית או מצלמת הדמיה תרמית או מכשיר אשר יוצר תמונה באמצעות ניתוח קרינת אינפרא אדום (IR). כלומר המצלמה "רואה" את הבדלי הטמפרטורה בהתאם לאורכי הגל של האנרגיה אשר מוחזרת מאובייקטים מסוימים על פי החום שלהם. בעוד מצלמה רגילה אינה קולטת לרוב טווחי אור / אנרגיה מעל 700 ננומטר, מצלמה תרמית יכולה לקלוט ולתעד טווחי אור/אנרגיה של עד כ 13,000 ננומטר וכך היא יוצר תמונה תרמוגרפית. מצלמה זאת מאפשר לבצע איתור נזילה בצורה מודרנית וגם אתם יכולים ללוות את האינסטלטור בעודו מחפש אחר הנקודה של הנזילה.

איך זה עובד בדירה שלנו?

זה נכון שצנרת המים הנכנסים היא צנרת של מים קרים ולכן קשה להפריד בינה ובין הצנרת עצמה. במצב ברירת מחדל קשה לראות היכן יש ריכוז של מים מחוץ לצינור וגם את נמצא את הנקודה שפתאום נראית כמו עיגול לעומת צינור – הרי שזה לא אומר ששם הנזילה אלא רק ששם יש אולי נקודה נמוכה.

ולכן, מה שעושים הוא לערבל עם המים החמים אשר נכנסים אל הדירה מים חמים, כאשר המים החמים מחממים את הצנרת ניתן לראות באיזו נקודה יש הבדלי חום בין הצנרת ובין האדמה סביבה מעבר לקו הצינור בתקווה למצוא את הנקודה בה מתחילה הנזילה. אם נמצא את הנקודה בה מתחילה הנזילה נוכל לבצע שבר בקיר או בריצוף בדיוק בנקודה זאת וכך למקד את התיקון ולחסוך כסף.

שיטה כזאת כמובן מגיעה עם חסרונות, היא לא עובדת בכל מצב ולא עובדת בכלל בצנרת אשר נמצאת בחצר / בחוץ כיוון שהאדמה מבודדת לגמרי את הבדלי הטמפרטורות (אל דאגה, בחצר ניתן לעשות בדיקה עם גז מיוחד).

האם זה משתלם?

בהחלט! אם מקור הנזילה לא ברור הרי שאיתור הנזילה יחסוך הרבה כסף וגם ישמור על איכות החיים של מי שגר באותה דירה. במקביל, חשוב להיות הוגנים והגיוניים – אם מדובר בצנרת ישנה, הרי שתיקון נקודה מסוימת יפתור את הבעיה אולי – רק באופן זמני מאוד ובקרוב ממילא תצטרכו להחליף את כל הצינור כיוון שהגיע זמנו. אז, שיקול של גיל הדירה לעומת התקלה… אינסטלטור מנוסה לא תמיד ינסה לייצר לעצמו יותר עבודה ולדעתי שווה להניח את החשדנות בצד ולהתייעץ איתו. במיוחד אם עשיתם שיעורי בית ומצאתם בעל מקצוע מעולה ומנוסה שהגיע עם חוות דעת מפרגנות.

כמה זה עולה?

לרוב – ולצערי אי אפשר לעשות הכללות – מדובר על שירות אשר עולה בין 800ש"ח ל1,500 ש"ח. שווה לבדוק מבעוד מועד אם בעל המקצוע אליו אתם מתכוונים לפנות פרסם מחירון תיקוני אינסטלציה באתר האינטרנט שלו. זה עשוי לתת לכם טווח כלשהו וגם להבין באיזה סוג של בעל מקצוע מדובר. פרסום מחירון זה לא דבר פשוט לבעל מקצוע כיוון שהוא עשוי ליצור לעצמו התנגדויות וויכוחים כיוון שזה בהחלט מצב של כל עבודה שונה מאוד מקודמה.

.

על החתום,

השרברב.

קרדיט תמונה FREEPIK

Leave a comment